نحوه بستن گره ی طناب راپل:

از این روش ها برای بستن طناب راپل استفاده میشود :

انواع گره ی طناب راپل برای خدمات کار در ارتفاع:

نحوه قرار گرفتن طناب راپل

نحوه قرار گرفتن طناب راپل

1.گره 8 انگلیسی:

از انواع گره ی طناب به این نوع گره باشد اشاره کرد شما اگر به شکل عدد 8 در زبان انگلیسی دقت کنید خواهید دید که این عدد شبیه یک گره است. گره 8 انگلیسی که از این عدد الهام گرفته شده است، دارای شکلی پایه‌ای بوده است و یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای جلوگیری از خروج طناب از وسایل نگهدارنده می‌باشد.
البته غیر از شکل پایه‌ای، این گره دارای اشکال پیچیده‌تر مثل گره 8 حلقه‌ای نیز هست. این نوع گره برای وصل کردن راپل کار به یک لنگر بسیار مناسب است. ضمنا، گره 8 انگلیسی بسیار محکم بوده و معمولا در میانه طناب توسط راپل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد

نمایی از گره از نوع 8ی در خدمات کار در ارتفاع

نمایی از گره از نوع هشتی در خدمات کار در ارتفاع

2.گره کمری:

گره ی کمری ا نوع دیگری از گره هاست ، برای محکم کردن گره ی طناب راپل مورد استفاده قرار میگیرد . البته این گره به خاطر پیچیده بودنش نسبت به گره 8 انگلیسی کمتر استفاده می‌شود اما اگر توان بستن طناب با گره کمری را داشته باشید، دیگر هیچ نگرانی ای برای باز شدن طناب نخواهید داشت . فیلم‌های آموزشی متنوعی می‌توان از گره کمری بر روی سایت‌های اینرنتی مختلف یافت که به شمل کمک میکند تا در کمترین زمان ممکن این گره را ببندید.

گره از نوع کمری

گره از نوع کمری

3.گره آبی یا گره حلقه خمیده در مبحث گره ی طناب راپل:

بیشتر در مواقعی به کار میرود که شما قصد کوهنوری دارین از این رو برای خدمات کار در ارتفاع هم به کار میرود. اگر به مقصدی خاص و انجام کوهنوردی و در عملیات خدمات کار در ارتفاع بودید و نیاز به گره زدن دو طناب به یکدیگر داشتید، می‌توانید از گره آبی استفاده کنید.

این گره که با نام گره حلقه خمیده نیز شناخته می‌شود، در صخره نوردی هم کاربرد فراوانی داشته و در خدمات دیگری از این قبیل هم مورد استفاده قرار میگیرد و امکان شبکه‌سازی بین مهارها، دونده‌ها و لنگرها و راپل کارها به وجود می‌آید.

نکته جالب دیگر در مورد گره آبی هم سفت و محکم بودن آن در طناب‌های خیس می‌باشد که امکان باز شدن آن را به حداقل می‌رساند

گرهی ی آبی

گرهی ی آبی

3.گره آبی یا گره حلقه خمیده:

از انواع گره ی راپل باید به گره ی حلقه خمیده اشاره کرد که همانطور که از اسم گره گیره میخکی یا گره حلقه خمیده مشخص است، این گره برای اتصال طناب به لنگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی بارز این گره، مصرف شدن طناب کم در آن و راحت بودن تنظیمش است.

برای استفاده از این گره ی طناب راپل در سفر به نقطه‌ای خاص برای کوهنوردی باید به چند نکته توجه کنید. نخست اینکه هنگام استفاده نباید زیاد خود را به لنگر نزدیک کنید. چراکه در این صورت گره شل خواهد شد. همچنین استفاده نکردن از گره گیره میخکی برای انتهای طناب هم نکته مهم دیگری است که حتما باید رعایت شود.

گره ی گیره میخکی

گره ی گیره میخکی

5.گره ماهیگیری دوبل:

برای بستن دو انتهای یک طناب از گره ی ماهیگیری دوبل استفاده میکنیم . معمولا این گره به عنوان مقدمه‌ای برای گره پروسیک استفاده می‌شود تا آن را محکم‌تر کند. در کل اگر در حین اقدام به کوهنوردی در طول سفر نیازی به پیوند دو سر طناب به یکدیگر داشتید، گره ماهیگیری دوبل را می‌توانید به‌عنوان مطمئن‌ترین گزینه انتخاب کنید. البته گره ی طناب راپل برای شبکه‌سازی بین لنگرها و طناب‌ها نمی‌توان چندان به گره ماهیگیری دوبل اعتماد کرد و بیشتر برای خدمات ارتفاع سازی مورد استفاده میشود .

گره ماهیگیری دوبل

گره ماهیگیری دوبل

6.گره مرگ اروپا:

گره مرگ اروپا یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های وصل کردن دو طناب به یکدیگر است. هرچند که اسم این گره کمی عجیب به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید که اکثر کوهنوردان حرفه‌ای این گره را به خوبی بلد بوده و هنگام سفر برای صعود به کوه‌های مرتفع و کمو بیش دز خدمات کار در ارتفاع مورد توجه قرار میگیرد باز و بسته شدن آسان گره مرگ اروپا هم مزیت دیگری است که باعث راحتی کار کوهنوردان در مسیرهای سخت و طاقت‌فرسا و در نتیجه افزایش محبوبیت خود گره میگردد.

طراحی گره

طراحی گره

7.گره ی پروسیک:

گره پروسیک را هنگامی باید استفاده کنید که علاوه بر کوهنوردی، به دنبال قایقرانی و غواصی در مقصد سفر خود هستید و خیلی کم در باب راپل کار ها قرار میگیرد و مد نظر آن ها میباشد.. ویژگی بارز گره پروسیک قابلیت تنظیم آن است. گره پروسیک زمانی استفاده می‌شود دیگر گیره‌ای در کار نیست.

بنابراین یکی از طناب‌ها وظیفه گیره را ایفا کرده و طناب دیگر به آن بسته می‌شود. همین عامل باعث می‌شود که گره حالت نوسانی داشته باشد و بتوان آن را در مواقع لازم موقعیت آن را تغییر داد.

با داشتن دو گره پروسیک در هر طرف خود می‌توانید به سادگی از ارتفاعات بلند به پایین بروید.

 گره ی پروسیک


گره ی پروسیک

چرا های  استاندارد های طناب در مبحث گره ی طناب راپل:

در بسیاری از مواقع دیده شده که افرادی خدمات نمای ساختمان را بدون داربست و با راپل انجام میدهند .موضوعی که در اینجا میخواهیم به آن بپردازیم اینست که حتما باید با دو رشته طناب عملیات راپل انجام شود.طناب ها حتما باید به صورت مجزا یعنی سوای از هم کارگاه گرفته و بسته شود.زیرا در هنگام حادثه و سقوط طناب دوم حمایت کننده طناب اول میباشد.و اگر طناب دومی استفاده نشود احتمال وقوع حادثه بسیار بالا میباشد.

طناب دو گره ای

طناب دو گره ای

و در پایان باید گفت هدف ما در این مفاله این است که بتوانیم انواع گره های کار در ارتفاع را به شما همراهان عیزی مستر راپل آموزش دهیم ممنون که با ما بودید.

سنگ نمای ساختمانی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *